Koulun kehittämisessä vastaukset tulevaisuuden tuomiin haasteisiin ja tämän päivän muutoksiin eivät löydy vanhoista tavoista suunnitella, opettaa ja oppia. Tarvitsemme rohkeita kokeiluja, uusia suunnittelumalleja ja aitoa tarttumista siihen tulevaisuuteen, johon me nyt kasvatamme oppilaitamme. Tässä työssä on avainasemassa koulun pedagoginen johtaminen.
Edukata – Palvelumuotoilun menetelmät koulun toimintakulttuurin kehittämisen välineenä -koulutus on suunnattu rehtoreille kehittäjätiimeineen. Koulutuksen tavoitteena on kehittää yhteisöllistä ja osallistavaa toimintakulttuuria, oppimisympäristöjä ja pedagogiikkaa. Koulutuksessa käytettävä Edukata-palvelumuotoilumalli on menestyksekkäästi muuttanut tuhansien koulujen, opettajien ja oppilaiden toimintaa Suomessa ja muualla Euroopassa.
Koulutukseen kuuluu viisi lähikoulutuspäivää yhdessä 40 muun kehittäjän kanssa. Koulutus antaa osallistujille työkalut ja osallistavat menetelmät koulujensa toimintakulttuurin uudistamiseen. Koulutuspäivien välillä osallistujat kehittävät koulujaan näiden välineiden avulla yhdessä opettajiensa kanssa. Hankkeessa käytetään digitaalista oppimisalustaa, jolla osallistujat seuraavat etenemistään koulutuspolulla. Osallistujat saavat jatkuvan tuen kouluttajilta, jakavat osaamistaan muiden osallistujien kanssa ja dokumentoivat omaa prosessiaan.
Koulutuksessa opitut palvelumuotoilumenetelmät ovat osallistujilla käytössä jatkossakin koulun jatkuvan kehittämisen tukena. Osaamisen kasvun seurauksena koulun toimintakulttuuri ja sen kehittämisessä käytetyt työskentelytavat tukevat paremmin nykyisen ja tulevien opetussuunnitelmien toteutumista ja lisäävät sekä koulun johtajien, opettajien että oppilaiden hyvinvointia ja motivaatiota.
Koulutus toteutetaan viitenä yhden päivän työpajana välitehtävineen syksyn 2019 ja syksyn 2020 välisenä aikana. Koulutettavat osallistuvat kaikkiin koulutusosioihin. Välitehtävät ovat laajoja koulun toimintakulttuuria kehittäviä koko yhteisön osallistavia kehitystehtäviä.
Lähipäivien aiheet:
Syyslukukausi 2019
- Johdatus palvelumuotoiluun ja tulevaisuustyöskentelyyn
- Käyttäjäymmärryksen merkitys palvelumuotoiluprosessissa
Kevätlukukausi 2020
- Käyttäjäymmärryksestä tulevaisuusskenaariotyöskentelyyn
- Kokeilun suunnittelu ja kokeilukulttuurin edistäminen
Syyslukukausi 2020
- Tulosten läpikäynti ja jatkotoimet omassa työyhteisössä
Koulutukseen osallistutaan koulukohtaisina ryhminä siten, että rehtorin lisäksi koulutukseen osallistuu 1-3 muuta henkilöä samasta koulusta.
Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa ja siten osallistujille maksuton. Koulutuksen järjestää IT-kouluttajat ry. Kouluttajina toimivat peruskoulun opettajat ja Edukata-kouluttajat Katri Lehtovaara, Pauliina Wahlstein, Virve Vakiala sekä kokeneet opettajankouluttajat, oppimisympäristöjen kehittäjät Pasi Kurttila ja Markku Lang, Qroom Oy. Koulutus on tarkoitettu Suomen peruskoulujen rehtoreille, vararehtoreille, kehittäjäopettajille, sivistystoimelle ja tuutoriopettajille – kaikille, jotka voivat yhdessä koulujen opettajien kanssa kehittää koulujen toimintakulttuuria. Osallistujat maksavat omat matkakulunsa lähipäiviin pääkaupunkiseudulle sekä varaavat riittävät työresurssit välitehtäviin itsensä ja koulunsa opettajien osalta. Työmääräarvio osallistujille on noin 15 kokonaista työpäivää, joista viisi yhteisissä koulutuspäivissä, yhdeksän oman koulun henkilöstön kanssa tehtävää kehittämistyötä.
Vastaa