Edukata tarjoaa uusia työvälineitä opettajien täydennyskoulutukseen ja koulujen toimintakulttuurin kehittämiseen
Vastaukset tulevaisuuden tuomiin haasteisiin ja tämän päivän muutoksiin eivät löydy vanhoista tavoista suunnitella, opettaa ja oppia. Tarvitsemme rohkeita kokeiluja, uusia suunnittelumalleja ja aitoa tarttumista siihen tulevaisuuteen, johon me nyt kasvatamme oppilaitamme.
Edukata-toimintamalli mahdollistaa yhteisöllisen luovan ajattelun ja sytyttää innon kehittää. Se on koko kouluyhteisölle tarkoitettu prosessi, työpaja, joka tuo tulevaisuuden skenaariot luokkien nykykäytäntöihin. Edukata-malli perustuu empiirisesti testattuun muotoilumenetelmään, jonka on kehittänyt Aalto-yliopiston Medialaboratorion Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä. Mallia on kehitetty useiden yliopistojen yhteistyössä osana eurooppalaista tutkimushanketta, ja sitä on käytetty menestyksekkäästi tuhansien koululuokkien toiminnan uudistamisessa. Suomessa Edukatalla on muotoiltu muun muassa oppimiskokonaisuuksia sekä tuotettu pedagogisia kuvauksia eri toimijoille esimerkiksi uuden koulurakennuksen suunnittelun tueksi.
Toimintamallissa ideoista ja tavoitteista muotoillaan palvelumuotoilun menetelmin konkreettisia toiminnallisia kokonaisuuksia, joita voidaan toteuttaa opetuksessa. Malli kannustaa opettajia yhteissuunnitteluun, tukee koulun toimintakulttuurin kehittämistä ja auttaa opettajia ottamaan uudet ideat käytäntöön. Malli soveltuu monenlaisiin ympäristöihin ja monenlaiseen kehittämiseen: se huomioi aina jokaisen koulun lähtökohdat ja tarpeet.
Aiemmin pidettyjen työpajojen jälkeen opettajat ovat kertoneet lisänneensä opetuksessaan teknologian käyttöä, saaneensa lisää innostusta, motivaatiota ja uskallusta kokeilla uutta. Myös oppilasarvioiden mukaan mielekäs tekeminen ja uudenlainen oppimis- ja opetuskulttuuri ovat myönteisiä seurauksia pajoista.
Demosessiossamme osallistujat pääsevät tutustumaan muotoilun (design thinking) ja yhteissuunnittelun menetelmiin. Demon aluksi osallistujat luovat katseen tulevaisuuteen megatrendien avulla ja pohtivat, minkälaisiin kysymyksiin koulun on vastattava. Sen jälkeen osallistujat luovat tulevaisuusskenaarioita, jotka ovat innostavia näkymiä siitä, mitä oppiminen voisi olla ja miten esimerkiksi teknologiaa voisi hyödyntää. Skenaarioiden muotoilussa työstetään design-haasteita ja -mahdollisuuksia ja toteutus ideoidaan huomioiden käytössä olevat resurssit. Osallistujat saavat mukaansa työstämänsä pienen kokonaisuuden, joka aidosti huomioi luokkahuoneen tulevaisuuden. Työpajan vetäjät ovat perusasteen opettajia, jotka ovat erikoistuneet toimintamalliin ja saaneet koulutuksen sen fasilitointiin.
Vastaa