Uusi opetussuunnitelma astui voimaan 1.8.2016. Sen yleistavoitteeksi on asetettu laaja-alainen osaaminen, jolla tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen ja asenteiden muodostamaa kokonaisuutta. Seitsemää laaja-alaista osaamistavoitetta toteutetaan kaikilla vuosiluokilla ja kaikissa oppiaineissa. OPS 2016 oppimiskäsitys korostaa oppijan aktiivisuutta, ongelmanratkaisutaitoja, oppimisen iloa ja maailman tarkastelua ilmiöiden eikä pelkästään yksittäisten oppiaineiden näkökulmasta. Arvioinnin tulee aikaisempaa huomattavasti monipuolisempaa ja yksilöllinen eteneminen oppimisessa on mahdollista. Uusi OPS asettaa tavoitteita koulun toimintakulttuurin kehittämiselle ja aikuisten yhteistyölle.
Uusi Oppimaisema –koulutuksella voidaan tukea kaikkia näiden tavoitteiden jalkauttamista kouluissa. Koulu valitsee kehittämistavoitteen, jonka ympärille koulutus räätälöidään. Edukata- työpajamenetelmä osallistaa koulutuksessa kaikkia työyhteisön jäseniä kehittämään ja jakamaan omaa osaamistaan. Jokaisen ajatuksille annetaan tilaa. Tätä kautta koulutus antaa mahdollisuuksia koulun toimintakulttuurin kehittämiselle.
Pidimme 9.8 kolmen tunnin Uusi Oppimaisema –työpajan Tapanilan ala-asteella. Opettajat pääsivät suunnittelemaan luokka-aste tiimeinä ilmiökokonaisuutta. Ensin opettajat valitsivat 1-3 ilmiökokonaisuuden ylätavoitetta laaja-alaisista oppimisen tavoitteista. Kannustimme opettajia astumaan epämukavuusalueelleen ja valitsemaan jotain vähemmän tuttua. Ryhmissä käytiin vilkasta keskustelua valinnasta. Sen jälkeen ryhmät tutustuivat tarkemmin valitsemiinsa tavoitteisiin. Keskittyminen tekstin sisältöön oli ihaltavaa, samoin sitä seurannut keskustelu. Kaksi kolmasosaa ryhmistä tuli houkutella kahvitauolle. Keskusteluissa nousi esille syvällinen pohdinta ilmiölähtöisyydestä ja oppijoiden oman aktiivisuuden ja kiinnostuksenkohteiden hyödyntämisestä. Miten aloittaa ilmiölähtöinen oppiminen? Miten oppimista voi dokumentoida, miten opittuihin asioihin voidana ilmiökokonaisuuden varrella palata? Miten oppilaat otetaan mukaan suunnitteluun? Miten alkuopetuksessa oppijat arvioivat oppimistaan ja voivat samalla osalistua arvioititavan valintaa?
Tämän Uusi Oppimaisema työpajan jälkeen ei voi taaskaan todeta muuta kuin: Kyllä meillä Suomessa on mahtavat opettajat!
Ilmiömäistä lukuvuotta!
Pauliina ja Virve
Vastaa